23:52

#fitchallenge2014

N skal jeg ta meg selv i nakkeskinnet og gjre treningsktene mer intense og matrutinene enda strengere. Grunnen til dette er rett og slett fordi jeg ikke har oppndd de resultatene jeg har ventet. Jeg har vrt flink til trene i over fire mneder n, har ftt god motivasjon og formen er mye bedre. Dette er jeg s glad for, men helt rlig er jeg ikke komfortabel med kroppen min n. Jeg vet at tallene p vekta bare har blitt hyere siden sommeren og jeg fler det ogs p meg. Noe av grunnen til dette er fordi jeg har ftt mer muskler, men jeg har fortsatt en fettprosent som burde vre lavere. S i gr startet jeg for fullt med en sunnere og lettere hverdag, samt mer kardiotrening. Jeg lastet ogs ned en app som heter MyFitnessPal. Denne holder oversikt over hva jeg spiser i lpet av en dag og ikke minst treningen min. Jeg har ogs et ml p denne appen om ikke spise mer en 1300kcal om dagen, for oppn resultater fr sommeren -kan s klart spise mer om jeg trener, men ogs dette vil appen holde oversikten p.

Jeg vet at mange vil kjenne seg igjen i dette og gjre noe med det p samme mte som meg, s jeg tenkte at jeg kunne starte en challenge! Hper mange vil vre med og oppn resultater sammen med meg. Det hadde vrt s gy og ikke minst inspirerende! Tenkte derfor lage en tag for dette p instagram og bloggen, den heter #fitchallenge2014, s bruk den om dere vil dokumentere trening, mltider eller motivasjon p noen av de sosiale mediene. Da kan vi flge med p hverandre og gjre mlene lettere n. Dette skal vi klare og gjennomfre med glans!





Mlet mitt for ret er g ned 10 kilo. Vet det kan hres mye ut, men det blir i underkant av 1 kilo i mneden, s det er langt fra et urealistisk ml. Jeg skal gjre det p en sunn mte, s resultatene vedvarer. Jojo-slanking er ikke bra, s det skal jeg ikke ha noe av! N er jeg utrolig motivert og bestemt p at jeg skal f til dette og sammen med dere vil det bli enda morsommere og lettere gjennomfre. Du trenger selvflgelig ikke sette det samme mlet som meg. Finn deg et ml som er realistisk, fornuftig og riktig for deg. Dette kan vre f mer motivasjon til trene, spise sunnere eller g opp eller ned noen kilo.

Challengen min vil vre som flger:
Spise under 1300kcal om dagen
Trene 5-6 ganger i uken
Holde meg mer i aktivitet generelt (velge trappene i stede for heisen o.l)
Drikke mye vann


Du m selvflgelig bestemme selv hvordan din challenge skal vre! Det er viktig huske at man ikke skal sammenligne seg med andre, men bare seg selv. Men om man kan motivere og inspirere hverandre er det et stort pluss! LYKKE TIL, jeg heier p deg Dette ble et veldig rlig innlegg fra min side, men jeg hper og tror det vil vre til hjelp for bde meg selv og andre.

Er du med? Legg igjen en kommentar i innlegget, s gleder jeg meg til sjekke taggen p instagram og blogg!


Kategori: Trening.               19 kommentarer



19 kommentarer

Anonym

29.01.2014 kl.00:09

Hei June! Jeg synes virkelig ikke dette er noe og legge ut og blogge om (snn helt rlig): Du vet du har mange unge flgere, og det er virkelig NOK trenings- og kroppspress fra fr av i dag! PLEASE, ikke start med anbefalinger og "tips". En annen ting er det du skriver om og ikke spiser mer enn 1300kcal daglig, du er klar over at det basale systemet (alts det som gjr at kroppen fungerer innvendig) trenger hele 1500kcal!! Derfor er det HELT FEIL og holde seg til 1300kcal, for da bryter du ned kroppen og muskler, istedet for og bygge opp! En som er aktiv, men vil ned noen kilo, br ligge p et sted fra 2000-2500kcal (kommer ann p treningsmengden!).

Uff, fikk litt vondt inni meg av og lese dette innlegget ditt! OG SPESIELT det du skrev om at du vil ned 10kg! FY SREN, (virkelig!! At du i det hele tatt skriver snt :( ), du er jo mager og slank N! (tenk hvordan jeg fler meg nr du skriver snn, som mest sannsynlig er dobbelt av deg... :( ). IKKE LETT og hndtere.

Snn, n fikk jeg ut min mening! Var godt! rlighet varer lengst :)

Husk og ta vare p deg selv June<3 , og det gjr du ikke med og spise s lite og trene s mye. TENK p hodet! (snakker av erfaring....). Hilsen en som vet hva hun snakker om..

June Holm

29.01.2014 kl.00:31

Anonym: Hei, kjre deg!

Det er selvflgelig ikke meningen skape noe press ut av dette. Det er ikke det jeg nsker oppn. Jeg nsker at andre skal bli mer glad i trene, spise sunt og ikke minst n mlene sine. De fleste har ml, og ml trenger ikke vre negativt. For meg er det positivt, motiverende og til stor inspirasjon. Mlene er fornuftige og realistiske, og jeg vet med meg selv at jeg har godt av g ned i vekt. Selvflgelig hadde jeg ikke skrevet at jeg skal ned 10 kg om det hadde vrt skadelig for meg.

Vet selvflgelig at jeg m spise mer enn 1300 kcal om jeg trener, og dette er selvflgelig noe jeg skal gjre ogs :)

Jeg skal ta vare p meg selv og jeg vil absolutt ikke oppfordre noen andre til gjre noe annet. Hodet og kroppen har faktisk bare godt av trening, jeg fler meg s mye mer glad i hverdagen, i tillegg til at jeg sover bedre, har mer overskudd og fler dagene blir lettere :)

Vet at du bare mente godt med dette innlegget, s tusen takk for det! :)

Og bare snn p slutten: Vet at man ikke skal ta en BMI-test helt 100% riktig, men i flge den er jeg to kilo overvektig. Om jeg gr ned 10 kilo vil jeg fortsatt vre normalvektig :)

Anonym

29.01.2014 kl.00:51

Tusen takk for at du tok det jeg skrev p den mten, June. Det betyr mye for meg! Godt og vite iallefall at du har hodet med deg :) Og ja, som du sier, BMI skal man ikke heeelt stole p. Synes bare 10kg hres fryktelig mye ut p deg! Men men... take care! Jeg fortsetter vre fast leser av bloggen din jeg;) Som jeg har vrt lenge n :) Nattaklem til deg!

June Holm

29.01.2014 kl.08:29

Anonym: Det skulle bare mangle :) Viktig f din side p saken ogs, og jeg forstr du kunne feiltolke det litt. Hvis jeg skal sette det litt i perspektiv, s var jeg seks kilo lettere i forkant av sommeren 2013 enn n. Jeg brukte samme buksestrrelse og klr av den grunn, s mesteparten av kiloene er nok musler, men magen min var flatere, mindre overarmer, i tillegg til at jeg flte lr og rumpe var enda strammere. S f bort fire kilo etter det, skal g bra, og jeg vil hverken se syk ut eller vre undervektig. For meg er en av de viktigste verdiene vre sunn, s gjre noe feil vil jeg ikke. Det har jeg ogs gjort fr, og da lrte jeg av feilene jeg gjorde.

S bra du er fast leser. Jeg skal ikke skuffe deg :) Klem!

Christiane

29.01.2014 kl.11:44

S motiverende! Jeg henger meg p! Jeg er 172, veier 59 kg og vil vel ned til 50 tenker jeg:) Var der jeg l, fr jeg fikk samboer for 3 r siden. Fler meg smlubben og hater den flelsen. Hadde vrt utrolig godt f av noen overfldige kilo:)

Maria

29.01.2014 kl.12:50

Jeg er med! Mitt ml er bli sterkere, noe denne kroppen har godt av. I motsetning til deg er jeg ute etter g opp i vekt, ved trene styrke og bygge muskler. Kardioen fr vente, da jeg rett og slett ikke trr g ned i vekt, etter at jeg gikk fra nesten farlig tynn til ha lagt p meg nesten 8kg etter at jeg mtte kjresten min i sommer :) tok frste ordentlige treningskta i gr, og skal prve meg p 3 ganger i uka, pluss masse turer i skog og mark med hunden min. Let's do this!

Katharina

29.01.2014 kl.13:26

Jeg har faktisk gjort dette allerede i to-tre mneder n, og det hjalp mye nr jeg faktisk lastet ned myfitnesspal fordi da har jeg faktisk oversikt over hvor mye jeg spiser!!

Malin

29.01.2014 kl.14:06

Det viktigste er at du er fornyd med din egen kropp og glad du ikke bare skal g ned i vekt men ogs trene og spist sunt ! jeg har selv gtt ned 28 kg p et r og har enda noen kilo igjen, vi fr hjelpe og motivere hverandre :))

June Holm

29.01.2014 kl.14:49

Christiane: S bra du fant det motiverende! Hres ikke ut som du har noe tenke p med tanke p vekten og hyden din, men dette vet man jo best selv. Med trening og en lettere hverdag, skal det ikke store forandringer til for n mlene sine, s flott om alle som er motivert og inspirert vil vre med. Det gjr meg glaaaad :D

June Holm

29.01.2014 kl.14:54

Maria: S gy hre at noen vil g opp i vekt ogs! Tommel opp :D Det er det som er hele poenget med denne challengen, at man skal sette seg et ml som er riktig for en selv. Om man kan bli mer komfortabel med seg selv og fle at man gjr en innsats med trening eller kosthold, s vil jeg mer enn gjerne motivere til det.

Gleder meg til hre om fremgangen din! Ikke drlig ha klart g opp 8kg siden sommeren da. Jeg gikk ogs opp etter at jeg ble sammen med kjresten min, men det var heller unsket kilo enn nsket, siden jeg var ganske fornyd med bde kroppen og vekten fr jeg mtte han.

3 turer i skog og mark med hunden hres ogs ut som et fornuftig og realistisk ml. Vil nok glede bde deg selv og hunden :D Lykke til s lenge <3

June Holm

29.01.2014 kl.14:56

Katharina: S godt hre at du har gjort det i noen mneder allerede! Ja, My Fitness Pal er helt fantastisk. Jeg har alltid lurt p hvorfor jeg ikke har gtt ned i vekt nr jeg har flt meg flink, men jeg ser jo med en gang at jeg m spise mindre og oftere :) Gleder meg til se hvordan alt ligger an om noen uker og mneder!

June Holm

29.01.2014 kl.15:00

Malin: Wow, imponert over hva du har ftt til!! Det m du vre stolt over :) Helt enig med deg, det viktigste er at man er fornyd med egen kropp. Og s lenge man gr ned i vekt p riktig mte, vil det bare gjre hverdagen bedre for en selv i tillegg :) Klapp p skulderen til deg! Gleder meg til bli motivert av deg :D

Synnve

29.01.2014 kl.22:33

Jeg er med :) Jeg er egentlig supermotivert n. N orker jeg ikke ikke vre fornyd med kroppen min hele tiden holde inn magen og alltid se etter ty som man ikke kan se det ekstra fettet. Jeg syntes bare det er s vanskelig! Mister motivasjonen og ser aldri noe framgang. Kan du kanskje av og til skrive hva du spiser i lpet av dagen for f i deg de 1300 kcal?

Go4it Kristin

30.01.2014 kl.22:22

Jeg er s absolutt med p denne :) Har vrt en slv uke med trening, men mye tenke p s jeg hper neste uke blir bedre :) Gy med slike challenger! :D Har allerede kommet godt igang mot mlet mitt, ifjor veide jeg 85 kg, n er jeg nede p 76 kg :) 6 kg igjen s er mlet mitt ndd! :D

June Holm

30.01.2014 kl.23:00

Go4it Kristin: Wohooo, s utrolig bra! Det er imponerende :D Fortsett slik, s nr du mlet plutselig!

June Holm

30.01.2014 kl.23:13

Synnve: ja, jeg kjenner flelsen! Godt endelig vre fornyd da :D

Ja, klart det! Gr som regel i sport+ knekkebrd fra wasa med mager skinke ost, speltlomper med light philadelphiaost og kalkunfilet. Wok, kylling eller fiskeretter til middag, skyr yoghurt og frukt som mellommltid. Jaa, det jeg har spist de siste dagene, i tillegg til mye vann :)

02.02.2014 kl.15:54

Bare s det er sagt; holde seg s lavt p kcal kan gjre at du stagnerer, og IKKE gr ned i vekt. Vet det handler mye om "kcal in og ut," men det er ikke alltid s enkelt. Kroppen din gr i sparebluss. Du samler VELDIG mye vann, delegger forbrenningen din og du fr slettes ikke den spreke kroppen du nsker deg.

se at ei jente p 172cm vil ned til 50kg er bare helt forstyrrende. Selv er jeg 171 og 60kg, men er greit slankere enn de fleste, nettopp fordi jeg har bygd muskler og ftt en lav fettprosent.

02.02.2014 kl.15:57

Baser mltidene dine p proteiner, deretter finn en kilde for karbohydrater og fett :-) Du trenger nok minimum 1500kcal bare for klare komme gjennom dagen uten at det er helseskadelig, s dersom du trener burde du ligge et overskudd s du klarer yte maks.

Grunnen til at du mest sannsynligvis ikke har klart ftt deg en kroppen du nsker deg, til tross for 4 mneder med trening, kan vre flere rsaker.

1. du presser deg ikke hardt nok

2. du har "kukerundt-syndromet" og gjr det du fler for isteden for

3. teknikken er ikke helt p plass, eller at du ikke utfrer viktige basevelser ordentlig

4. du fr i deg for lite protein

5. du spiser for lite

You see? :) Prver hjelpe deg, og hper at du fr til n mlene dine.

cathrine

04.02.2014 kl.19:52

1300 kalorier daglig er jo alt for lite, spesielt nr du skal trene s mye! Man trenger vertfall 1500 kcal for at kroppen skal fungere, og nr man trener i tillegg trenger man enda mer. Kroppen krever at du tilfrer nok energi for ha overskrudd til dagens gjreml i tillegg! Fr du ikke i deg nok mat, fr du heller ikke i deg nok av de viktige nringstoffene som kroppen trenger pfyll av! De mange ofte gjr for f raske treningsresultater er jo spise veldig lite, og ja da vil man g ned i vekt den frste tiden - men man kan jo ikke opprettholde noe snt over lengre tid! Forbrenninga vil mest sannsynlig g ned, og du vil mest sannsynlig f en enorm craving etter mer mat eller eventuelt vre veldig trtt og sliten. Mange gr etter det behove man fr fra cravings etter mer mat, og plutslig er man langt over den lave kalorigrensa man egentlig satt seg. Det negative nr man spiser lite s kan kroppen fort lagre alt som fett, og den vekta du da har gtt ned er kanskje litt fett men mest muskler og vann... For oppn gode treningsresultater m man ha tlmodighet, for ting tar tid, du kan jo for eksempel snakke med en personlig trener so har kunnskap rundt alt dette.

Nr det gjelder det at du deler kcal inntaket ditt (som er ganske lite mat, som sagt) s ser jeg virkelig ikke helt greia med det. Det er allerede et stort press rundt kropp og vekt, og nr det er mange unge som leser bloggen din s blir det feil og legge ut noe slikt. Greit nok at leserene m ta ting med en klype salt, men da m ogs bloggerene tenke litt mer over hva de legger ut p en blogg.

Skriv en ny kommentar

June Holm Hei! Jeg heter June Holm, er 23 r og utdannet tekstforfatter. Bor i Oslo, men er fra en liten bygd i Mre og Romsdal. P min blogg kan du lese om min hverdag, mote, skjnnhet, trening og kosthold. Kontakt: juneholm@hotmail.no



Sk i bloggen

Bloggdesign

hits Norske bloggerBloggist.no - Toppliste for bloggereBloggist.no - Toppliste for bloggereMatbloggtoppen