20:23

Fototips fra Nikon

P torsdag ble jeg invitert p fotokurs med Nikon. Der var blant annet fashionfotograf Solveig Selj for dele sine tips med oss. Hun hadde laget en kjempefin presentasjon med enkle grep og tips om hvordan man kan ta bedre bilder. Selv om jeg kunne endel fra fr, var det greit f en repetisjon p hvordan man kan forbedre seg som fotograf. Jeg fler jeg aldri blir flink nok til ta bilder, s disse tipsene er til god hjelp for meg ogs. Hper noen av dere ogs vil f nytte av de!

Tipsene er hentet fra presentasjonen til Solveig, men har dere sprsml eller nske om andre tips er det bare legge igjen en kommentar.



Hvordan utnytte lyset best mulig nr du fotograferer?

Flatt lys:
Nr det er overskyet og grtt, fr man lite konturer og skygger. Dette kan man skape ved begrense det lyset som nr modellen. Dette kan gjres under et tak, s lyset kun kommer til fra siden, eller i en smal gang der lyset kommer forfra.

Varmt lys:
Under soloppgang eller solnedgang kan man f utrolig mange fine bilder. Det gir et srpreg p bildene, som kan skape en varm flelse. Man kan ogs nytralisere lyset om man nsker dette. Dette ved nytralisere fargetemperaturen p kameraet.

Kaldt lys:
Dette lyset kommer til fr eller etter solnedgang. Fantastisk lys ta bilder i, men om man synes det blir for bltt kan det justeres p samme mte som ved gult lys (nytralisere fargetemperaturen p kameraet).

Nedbr:
Du kan fortsatt bruke naturlig lys selv om du m fotografere innendrs. Finn et sted med store vinduer og bruk lyset derfra.

Skarpt lys:
Nr sola er p sitt sterkeste kan den gi tunge skygger i ansiktet og mysende yner. Det fremhever rynker og er sjeldent flatterende. Plasser modellen i skyggen, men med ansiktet mot lyskilden. Dette gir fint spill i ynene og flatterende lys p hele modellen.

fotografere gjennom vinduer er en fin mte begrense lyskilden p. Glassflaten gir et ekstra blurry lag mellom kamera og modellen.

Hvordan f til god komposisjon i bildene?

- Velg de elementene du nsker i bildet
- Fjern de forstyrrende elementene
- Plasser modellen i harmoni med bakgrunnen

Dybde i bildet er alltid fint. St heller midt i gata og bruk veien som bakgrunn enn p fortauet hvor du fr med alle bilen. Modellen trenger ikke dekke hele bildet. G lenger unna objektet og bruk omgivelsene.



Hvordan f til god variasjon i bildene?

- Varier positurene og utsnittene
- Ta nrbilder av detaljer som smykker, sko, stoffet p klrne og lignende.
- Ta bilder i forskjellige vinkler. Kanskje er antrekket fint fra siden og bakfra f.eks.
- Gi plass til omgivelsene

Hvordan f rette innstillinger?

Du trenger ikke vre utdannet fotograf for f mer ut av et speilreflekskamera enn autofunksjonen kan tilby. Her er et par enkle ting som kan gjre underverker for bildene dine:

ISO: En fin liten hjelper nr lysforholdene er drlige. Ved hyne ISO-tallet oppnr du kortere lukkertid noe som igjen gjr at du kan ta skarpe bilder i svakt lys uten bruke stativ eller blits. Nye kamera tler ganske hy iso fr det gr utover kvaliteten.

Blender: Blendertallet er det som bestemmer hvor mye av dybden i bildet ditt som skal vre skarpt. Hyt blendertall gjr hele bildet skarpt. Lavt blendertall gir bedre dybdeflelse da det gjr bakgrunn blurry og retter lesernes fokus mot det du vil formidle i bildet. Lav blender egner seg best til portretter da det gir en uskarp bakgrunn og gir fokus p ansiktet. I blenderprioritert modus mler kamera lyset og finner en passende lukker for ditt bilde. Da stiller du blendertallet ut ifra hvor stor dybdeskaprhet du nsker og kamera ordner resten.

Blits: Still ned blitsstyrken og brukt lang lukkertid for bevare noe av det naturlige lyset og f med mer av stemningen.


Kategori: Blogg.               7 kommentarer



7 kommentarer

Mia

02.03.2014 kl.20:26

Herlige tips! Mye av dette er jo kjempefint ha i bakhodet nr du skal ta bilder :D!

Christina i London!

02.03.2014 kl.21:45

S mange fine tips! Kunne tenke meg g p et snt kurs jeg ogs :) Syns bildene dine er veldig fine.

June Holm

03.03.2014 kl.01:07

Mia: Absolutt! Ikke det vanskeligste lre seg dette, og med noen gode objektiver s er man egentlig sikret fine bilder :D

June Holm

03.03.2014 kl.01:10

Christina i London!: Ja, det er lrerikt! Tusen takk ? Du har jo kjempefine bilder selv, men som jeg sier til meg selv -man kan aldri bli utlrt nr det kommer til ta bilder. Fikk mye inspirasjon av dette kurset, og hadde ikke sagt nei til bli med p lignende igjen :)

Terese Hagen

03.03.2014 kl.17:10

S brae tips! Elsker bloggen din <3 Du strler.
S fine tips :D

BlogGuiden

17.10.2014 kl.20:22

Kjempefine tips!! Hper du vil dele innlegget p BlogGuiden :)

Skriv en ny kommentar

June Holm Hei! Jeg heter June Holm, er 23 r og utdannet tekstforfatter. Bor i Oslo, men er fra en liten bygd i Mre og Romsdal. P min blogg kan du lese om min hverdag, mote, skjnnhet, trening og kosthold. Kontakt: juneholm@hotmail.no



Sk i bloggen

Bloggdesign

hits Norske bloggerBloggist.no - Toppliste for bloggereBloggist.no - Toppliste for bloggereMatbloggtoppen